Jelenlegi hely

Kaposfői Napsugár Óvoda

Cím: 7523 Kaposfő, Dózsa György utca 1
Telefon: 82/ 823- 990
E-mail: ovodakaposfo@freemail.hu
Web: ovodakaposfo.gportal.hu/gindex.php?pg=33029579
OM azonosító: 202628

Tagóvoda vezető: Szabó Jánosné

Fenntartó: Kaposfő Község Önkormányzata

Intézményünk 2009. július 1.-étől a Kaposmenti Intézményfenntartó Társulás által működtetett, a Hunyadi János Általános Iskola, Óvoda, és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tagintézményeként működik.

A két éve megalakult kaposfői Német Nemzetiségi Önkormányzat segítségével szülői kezdeményezésre óvodánk német nemzetiségűvé alakult át. Sajnos, annak ellenére, hogy óvónőink között is vannak sváb származásúak, a német nyelv hiányával küszködünk, de terveinkben szerepel a nyelvi, módszertani továbbképzés.

Óvodánk 1962 óta működik, 1980-tól háromcsoportos, intézmény.
A csoportok szervezésénél eddig a homogén (egy korosztályt felölelő) csoport kialakítására törekedtünk, de nem zárkóztunk el szükség esetén a vegyes csoport létrehozásától sem, két nemzetiségi csoport beindításával vegyes csoportokkal működünk.
A 90-es évektől foglalkoztatott bennünket az óvodai nevelés lehetséges megreformálása, a mindenkori igényekhez való igazítása. Ennek során eljutottunk nevelőmunkánk megújításához, melynek alapja a gyermekek egyéni képességének figyelembevétele volt.
Szemléletünk alakulásában szerepet játszottak alternatív programok, amelyekkel különféle továbbképzéseken és szakirodalmak segítségével ismerkedtünk meg.

Óvodai programunk kiindulási vonala a környezeti nevelés és a néphagyományok ápolása, a német nemzetiség, illetve a cigányság /kisebbségek, így a (német, ill. a cigány)/ kultúrájának, hagyományainak megismerése, ápolása.

Csoportszobáink esztétikusan berendezettek, hangulatosak; mindehhez nagyban hozzájárult aktív Szülői Szervezetünk. Fejlesztő eszközeink nagy részét sikeres pályázatok segítségével szereztük be. Gyermekeink mozgásigényének kielégítésére felszerelt tornaszoba, rendezett udvar áll rendelkezésre.

Az óvoda dolgozói megfelelő végzettségűek, másoddiplomával, ill. szakvizsgával: 4 fő rendelkezik.

Kiemelt feladatnak tekintjük a gyermekek harmonikus fejlesztését, az egyéni fejlődési ütem figyelembevételét, különös tekintettel a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekekre. Két évvel ezelőtt indultunk először az IPR-es pályázaton: 2009/2010-es nevelési évre ismét indultunk, a kompetenciával együtt.

Óvodánk olyan óvoda,

  • ahol érzelmileg meleg, biztonságos, egészséges környezetben otthonosan mozgó, eleven eszű, tevékeny emberkék élik boldog, élményekben gazdag gyermekkorukat.
  • Ahol a különböző életkorú, képességű, fejlettségű és kultúrájú gyermekek együtt nevelésével mintát kapnak a másság tiszteletére, a toleranciára és egymás megbecsülésére.
  • Ahol a múlt értékeit megismerhetik és új értékeket teremthetnek.
  • Ahol fontos a partnerkapcsolatok erősítése, az óvodanyitottsága és a hatékonyság a gyermek egyéni fejlődése érdekében.

Nevelő munkánk egyik hosszú távú célja, a helyi sajátosságok ismeretében, a mentálhigiénés óvodai rendszer kialakítása, minden óvodás gyermekre kiterjedő preventív tevékenység megszervezése, speciális segítséget igénylő gyermekek komplett gondozása.

Oktató- nevelő munkánk magában foglalja a gyermekközösség egészére kiterjedő pedagógiai tevékenységet, ezen belül minden egyes gyermek harmonikus személyiségfejlesztését. A gyermekekre való fokozott odafigyelés teszi lehetővé, hogy időben fedezhetjük fel a személyiségfejlődési problémákat (nehezen nevelhetőség, testi- szellemi fejlődésben való lemaradás). A veszélyeztetettség kialakulásának megelőzése is csak korai felderítés alapján lehetséges.

Személyi-, tárgyi feltételeink részben adottak, de hiányosak és a megfelelő helyszín sem biztosított. Tornaszobában tartjuk a különböző fejlesztő foglalkozásokat, logopédiai foglalkozásokat, gyógytestnevelést.

A fejlesztésre szoruló gyermekek száma évről-évre egyre nő: a 2009/2010- es nevelési évben a 84 gyermekünk közül 27 beszédhibás: közülük csak 18 kisgyermek részesülhet logopédiai fejlesztésben. Ez is megoldódni látszik, mert az esélyegyenlőségi pályázatból az úszásoktatáson kívül + fejlesztő foglalkozásokat biztosíthatunk.

Az óvodai fejlesztésben korrekciós és prevenciós formákat alkalmazunk. Korrekciót azoknál a gyermekeknél alkalmazunk, akiket viselkedési, illetve teljesítménybeli problémák miatt felmentettek az iskolakezdés alól, ill. részképesség problémákkal küszködnek; őket még egy évig óvodánkban foglalkoztathatjuk. A náluk elvégzett vizsgálatok pontosan megmutatják a lemaradás területét és mértékét. A prevenciós fejlesztést kénytelenek vagyunk a csoportban zajló foglalkozások során megoldani, mivel a fejlesztőpedagógus foglalkozási rendjébe a magas létszám miatt már nem férnek bele.

Programunk egy önfeledt játéksorozat, amelyben fontos szempont, hogy a gyermekek jól érezzék magukat a foglalkozásokon, semmiféle teljesítménykényszer ne merüljön föl; a fejlesztés eszköze természetesen a játék: kirakók, mozaikok, logikai játékok, kártyák; gyönyörű, színes fejlesztő eszközök; labdák, festékek, stb. teszik igazán érdekessé és izgalmassá a közös játékot. (természetesen pályázati forrásból lettek vásárolva).

A foglalkozások során fejlődik a gyerekek szókincse, nyelvhelyessége; kitartóbb lesz az odafigyelésük, amely elengedhetetlen az iskolai élet során, Fejlődik a térbeli orientáció, a térirányok felismerése. Fejlesztjük a szem-kéz koordinációt, amelynek majd az írástanulásban lesz nagy szerepe; illetve ismerkedünk a számfogalmakkal, például megtanuljuk, mit jelent a több, kevesebb, megismerik a kacsacsőrt. A foglalkozások során ezen kívül fejlődik a szabálytudat, szabálykövetés, a logikai gondolkodás és a memória. Nagy hangsúlyt helyezünk az iskolában elvárható viselkedésformák begyakorlására is, drámajátékok segítségével. Mindez azt mutatja, hogy fejlesztőfoglalkozásunk egy teljes körű képességfejlesztő program, amelynek alapja a játszva tanulás. 
A teljes tanévre tervezett foglalkozás-sorozat játékai 3 fő terület köré csoportosulnak, természetesen komplex módon, egymással szoros egységet képezve.
- Részképességek fejlesztése
- Érzelmi nevelés, viselkedési normák
- Testi fejlettség, mozgásformák.

Foglalkozásunk célja, hogy felkeltsük a gyerekekben az iskola és a tanulás iránti érdeklődést, kiszűrjük és fejlesszük az esetleges hiányosságokat, erősítsük meglévő képességeiket. Szeretnénk hozzájárulni a gyerekek sikeres, zökkenőmentes iskolakezdéséhez.

Ehhez keres az óvónő, fejlesztőpedagógus, logopédus speciális foglalkozási formákat és fejlesztési eszközöket, melyek beszerzését, ill. pótlását jelen pályázati segítséggel tudtuk megvalósítani.

Hitvallásunk:
" Gyerekek sokfélék, ne gyötörjük az egyiket, hogy olyan legyen mint a másik."
(Vekerdi Tamás)

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.
Kémia a konyhában - avagy: Hogyan főzz jobban, okosabban?

Kémia a konyhában - avagy: Hogyan főzz jobban, okosabban?

Ételt készíteni nem annyira bonyolult, mint embert juttatni a Marsra. De rengeteg olyan tipp és trükk létezik, amitől vagy a végeredmény lesz jobb, vagy az életed könnyebb. Ezekből mutatunk most néhányat.
Ugrás az oldal tetejére