Jelenlegi hely

Black Friday – tényleg muszáj vásárolni?

A Tudatos Vásárlók Egyesülete november 29-re idén is Ne vásárolj semmit! napot hirdet, ezzel hívva fel a figyelmet a túlfogyasztásban rejlő csapdákra, és ösztönözve a valóban tudatos vásárlói döntéseket.

A legnagyobb vásárlási időszak minden évben a Black Friday-hez köthető. Maga a Fekete Péntek idén november 29-re esik, de már jóideje Black Friday hetekről beszélünk. Ez már a karácsonyi ajándékvásárlás.

Idén már május 25-én eljött a túllövés napja, a kínai webáruházak napi 88 Boeing 777-essel küldik szét a világba a megrendelt csomagokat, érdemes lenne visszavenni a vásárlási lázból saját magunk és klímánk védelmében is. Idén egy másik akciózás is megjelent ebben az időszakban, tovább gerjesztve a sokszor szükségtelen dolgok beszerzését.

Bár november vége még mindig kiemelkedő időszak a magyar e-kereskedelemben, és ilyenkor az eladások száma másfélszeresére nő egy átlagos naphoz képest, Magyarországon a vásárlók egyre kevésbé érdeklődnek a Black Friday leárazások iránt, ami talán annak is köszönhető, hogy túl hosszúra nyúlik az akciózás. A kereskedők egyre hosszabb időszakot hagynak rá, a legtöbb kereskedő idén is több hetes, akár több hónapos Black Friday-t is tart Magyarországon. Sőt, idén november 11-én berobbant Magyarországon a Szinglik világnapja is, amikor is több online kereskedő tartott napokig futó akciókat. Lehet, hogy ez az új Black Friday?

Akciós, mégsem feltétlenül olcsó – kereskedői trükkök, amikre érdemes figyelnünk

A Black Friday során a kereskedők számos trükköt alkalmaznak a fogyasztókban fellángoló vásárlási láz kihasználására. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tapasztalatai szerint ezekkel a trükkökkel találkozhatunk tipikusan ebben az időszakban:

  • a kereskedők sok esetben jelentős, akár 80-90 %-os kedvezményeket is hirdetnek, amelyek csak néhány vagy sokszor nem is elérhető termékekre vonatkoznak
  • előfordul, hogy az akciókat „csaliként”, direkt alacsony készlettel rendelkező termékekre hirdetik meg
  • a webáruházak sokszor sürgető üzeneteket alkalmaznak, a termékek népszerűségére utalva, ezzel pszichés nyomást gyakorolva a vásárlókra.

A körültekintő és megfontolt vásárlással jelentős megtakarítást lehet elérni, az akciókkal azonban csak akkor nyernek a fogyasztók, ha azok tisztességes keretek között zajlanak.

Több, mint „elég” eszköz van egy háztartásban

A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint alapesetben is érdemes körültekintően nekiállni a vásárlásnak, azaz mérlegelni, hogy tényleg szükség van-e az adott termékre. Egy kérdőív minimum figyelemre méltó eredményre jutott ezen a téren: a GreenDependent Intézet energia-felmérése szerint átlagosan kb. harmadával több gép van a háztartásokban, mint amennyit elsőre tippelnénk, azaz sokan nincsenek tisztában a berendezéseik számával és valószínűleg ezek összeadott fogyasztásával sem. Ebből az látszik, hogy “több, mint elég” eszköz van egy-egy háztartásban.

 Vásárolni márpedig nem muszáj

A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt javasolja, akármilyen vonzónak tűnik is egy Black Friday-akció, előtte mindenképp

  • gondoljuk át, tényleg kell-e, akár aludjunk is rá egyet
  • nézzünk körül otthon, nincs-e már a célnak megfelelő eszközünk
  • esetleg a rokonságban olyan, ami erre alkalmas, de ők nem használják
  • meg tudjuk-e venni használtan
  • ha a vásárlás mellett döntünk, válasszunk szervízelhető konstrukciókat, márkákat

A kanadai Adbusters szervezet több évtizedre visszatekintő kezdeményezésének mintájára a Tudatos Vásárlók Egyesülete itthon is hagyományosan a Black Friday napjára hirdeti meg a Ne vásárolj semmit! napot, arra hívva fel a figyelmet, hogy ne vásároljunk felesleges termékeket, leegyszerűsítve: ne pazaroljunk.

Utóbbi különös hangsúlyt kap most a már említett energiaválság, az elszabaduló infláció megélhetési krízis miatt. Nem arról van szó, hogy ne vehetnénk vécépapírt, buszjegyet, ebédet, vagy hogy nem vehetnénk meg a vacsorának valót – az egy napos fogyasztói böjt kifejezetten a boltok tudatos elkerülésére vonatkozik: használjunk az időnket valami másra!  

Persze a jelenlegi gazdasági helyzetben minden kedvezménynek örülnek a vásárlók, és ha valóban elromlott valami otthon, akkor érdemes lehet az év utolsó két hónapjában figyelni az ajánlatokat. A fenti trükkök elkerülésére érdemes megszívlelni néhány tanácsot:   

  • Nézzünk utána, hogy a leárazott termék ára valóban kedvezményes-e, beleszámítva az esetleges extra költségeket is, mint a kiszállítási díj! Ismerjük meg a kedvezmény biztosításának pontos feltételeit, nehogy a fizetésnél lepődjünk meg, amikor már alaposan beleéltük magunkat a vásárlásba.
  • Használjunk ár-összehasonlító oldalakat – lehet máshol olcsóbban megkapjuk a terméket. A legtöbb helyen grafikon mutatja az elmúlt hónapok átlagárát egy-egy terméknek, meggyőződhetünk, mennyire akciós is a meghirdetett ár.
  • Az akciós ár mellett ott kell lennie a régi árnak is. A korábbi ár pedig csak az lehet, ami az akció kezdete előtti 30 napos időszakban a legalacsonyabb ár volt. Tehát ha az előző harminc napban már egyszer akciót hirdettek a termékre vagy szolgáltatásra, akkor ahhoz a korábbi akciós árhoz képest kell engedményt tenni, és ez alapján kiírni a százalékot.
  • Nézzünk utána, hogy korábbi vásárlók elégedettek-e a webáruházzal! Ha csak 5 csillagos értékeléseket látunk, gyanakodjon – lehet, hogy azokat mesterségesen generálták.
  • Ellenőrizzük az áruházak elérhetőségének! Ezek hiánya jogszabályellenes!
  • Szánjunk elegendő időt az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) fontosabb részeinek megismerésére!
  • Ha Magyarországról vagy az más uniós országból rendelünk, az internetes vásárlás esetén, néhány kivétellel, a termék átvételét követő 14 napon belül elállási jog illet meg, éljünk vele, ha kell.  
  • Ha problémánk akad a vásárlást követően, először a kereskedővel próbáljuk azt rendezni. A panasznak legyen nyoma írásban, ez feltétele minden további fogyasztóvédelmi eljárásnak.!
  • Amennyiben bizonytalanok vagyunk a bolt megbízhatóságával kapcsolatban, érdemes felkeresni a jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát.  


A Tudatos Vásárlók Egyesülete további hasznos tippekkel és tanácsokkal segíti a fogyasztókat az év végi akcióözön időszakában.

Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Az ünnepi ételek és desszertek bősége sokunk számára kihívást jelent. Hogyan élvezhetjük ki az ünnepi asztal örömeit anélkül, hogy túlevésbe csúsznánk? Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó hasznos tippeket hozott nekünk, hogy meg tudjuk tartani a mértéket, miközben élvezhetjük is a finom falatokat.
Címlap Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

A fogyókúrázóknak vagy friss életmódváltóknak gyakran éppen a cukor és az édes ízek hiányoznak a legjobban. Az ünnepi időszak közeledtével mindannyian szeretnénk valami finomsággal megörvendeztetni szeretteinket, miközben egyre többen keresünk egészségesebb alternatívákat. Hogyan lehet édességeinket és desszertjeinket természetes módon, cukor nélkül elkészíteni anélkül, hogy kompromisszumot kötnénk az ízélmény terén? Ehhez hozott Nektek most tippeket Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó, sportedző.
Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

A bakancslista is egy élettervezési módszer, kicsit játékosabban, de tervezésre ösztönöz. Jó módszer a gyerekek és magunk előre tervezésre szoktatására.
Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kiránduló helyek

Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kirándulóhelyek

Karácsony gondolatán, nincs az a fényár, amitől besokallnék, még ha az egész ország egy csillogó villogó nagy meseházzá öltözne, én azt is gyönyörűnek látnám. Lassan a porták ünnepi kivilágításba borulnak, ám vannak, akik igazán kiemelkedő módon öltöztetik fel házaikat, és turistalátványossággá növik ki magukat kicsik és nagyok örömére egyaránt.
Ugrás az oldal tetejére