Jelenlegi hely

Tarts #WhiteMonday-t a konzumünnepek ellen

Pazarló társadalmunk egyre habzsolóbb szokásai, konzumünnepei mint a Black Friday, Cyber Monday vagy a Singles Day mentális ellenpontjaként jött létre a White Monday gondolata. 

A White Monday-ról már évekkel ezelőtt már olvashattatok nálunk. A felesleges vásárlást ellenző gondolat egyre több helyen és erősebben terjed, a Föld ökológiai krízisének kellős közepén folyamatos alternatíva keresésben vagyunk.

2022-ben a Black Friday és Cyber Monday alkalmával az amerikaiak 87 billió dollárt költöttek el; a kínaiak még ennél is többet a tőlük eredő Singles Day-en. Ez utóbbi a szinglik vásárlási napja hagyományosan november 11-én. Négy egyedülálló egyetemista fiú ötlete, a négy darab egyes szám 11.11 erőteljes szimbólumaként. Így nem is csodálkozunk, hogy az alibaba.com kínai webáruház ilyenkor bonyolítja le évente a legnagyobb forgalmát.

Az Instagram erejének köszönhetően a #WhiteMonday mozgalom új üzenete egyre gyorsabban jut el a tömegekhez: válassz újrafelhasználható, megjavított vagy újrahasznosítható tárgyakat. A gazdasági körforgás elméletét a svéd Henning Gillberg formálta mozgalommá White Monday néven hazájában.

A White Monday mozgalommal egyetértőket arra bátorítják, hogy mindezt a közösségi platformokon is jelenítsék meg:

  1. a képek mellett használd a #WhiteMonday-t
  2. ne vegyél részt a Black Fridayban azaz ne vásárolj semmit
  3. próbáld meg a felmerülő igényeid használt, megjavított vagy bérelt eszközökkel megoldani.

Mindezekkel csökkentheted saját környezeti lábnyomod és a Föld terhelését. Ha nem veszed meg, ezzel is jelezed a gyártóknak, hogy feleslegesnek találod a Föld bolygót elárasztó árudömpinget.

Több mint 200 szervezet, influencer és vállalat szerte a világon vesz részt az idén november 25-ére eső #WhiteMonday eseményen.

Egyéni fogyasztóként is megvan az erőnk ahhoz, hogy bojkottáljuk a shopping napokat a közösségi marketingen keresztül és egyre ismertebbé váljon a körforgásos gazdasági modell.

Miért nem lehet azt a mosógépet hosszabb időre tervezni?

Méltatlankodunk, hiszen egy vagyonba került, és nem akarnánk lecserélni, az új modell, a szállítás és futárvárás tennivalóival bajlódni. Az újonnan keletkezett elektronikai szemét elhelyezéséről nem is beszélve. És mennyi ilyen hétköznapinak mondható helyzetbe kerülünk az elektronikai termékek mellett a ruhákkal, otthonunk és munkahelyünk tárgyaival!

Pedig meg lehetne hosszabbítani az élettartamát, jobb minőségű anyagokból gyártani és két évvel később is találni hozzá alkatrészt.

Körforgás és gazdaság?

A fogalom nem insta termék, és nem is a közgáz tantárgy egyik vizsgatétele.

A körforgásos gazdaság mindennapjainak része, elegendő csak arra gondolni, hogy mikroszinten mi is továbbadjuk a használt gyerekruhákat a rokonságnak vagy elmegyünk börzézni.

A körforgásos gazdaság fogalma rendkívüli gyorsasággal robbant be a köztudatba, 2015-ben még csak egy-egy tanulmányok jelentek meg róla.

Az olyan fogyasztási cikkek gyártásakor, mint például a mobil telefon, a hosszabb élettartam, a könnyebb javíthatóság és az újrahasznosíthatóság alapvetően fontos az erőforrás-hatékony körforgásos gazdaság eléréséhez. De a körforgásos üzleti modell nem bízhat egyedül a jobb terméktervezésben; szükséges az érintett szolgáltatások és infrastruktúrák fejlesztése is.

Bő öt éve, a 2017-ben Helsinkiben megtartott Körforgásos Gazdasági Világfórumon (World Circular Economy Forum) olyan jelentések láttak világot (Circular by design — products in the circular economy), melyek fontosnak tartották a termék kinézete mellett a hosszabb élettartamot, az újrajavíthatóságot és a hatékonyabb anyaghasználatot.

A jelenlegi lineáris modell: gyártunk – használunk – eldobunk erősen függ a viszonylag olcsó és bőségesen rendelkezésre álló alapanyagoktól és energia készletektől. Az alapanyagok mennyisége már korántsem olyan bőséges. Ez a máról holnapra élés egyre súlyosbodó környezeti gondokhoz vezetett, mint a növekvő hulladékmennyiség, a széndioxid kibocsátás és a fajgazdagság elvesztése.

Az újrahasználat, a termékek javítása és rendbehozása jelentős környezeti és gazdasági eredményt hozhat, például a kevésbé környezetterhelő termékek tervezésének ösztönzésével és a szolgáltatások átalakulásával.

ADL - Debrecenimami

Forrás; Forrás, képek: Pexels.com; listakép

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Új Rumini kötetek- nem csak rajongóknak!

Új Rumini kötetek- nem csak rajongóknak!

Nem kérdés, hogy a nagyovis és kisiskolás korosztály körében az egyik legnépszerűbb sorozatunk a Rumini. Van, aki már önállóan olvassa, van, aki esti meseként hallgatja a tengerész egér izgalmas kalandjait, van, aki így is, úgy is. A klasszikus sorozat tíz részt számlál, a Most én olvasok!- sorozatnak pedig már öt kötete van. Ebben a szemlében mindegyik könyvről ejtünk pár szót.
Szeptember az új január - őszi tippek az egészségéért

Szeptember az új január - őszi tippek az egészségéért

Sokan mondják, hogy szeptember az új január. A nyári lazulás után sokan motiváltabban érkeznek vissza az edzőtermekbe. Hogy a kezdeti lelkesedés pár hétnél tovább tartson, érdemes szakemberrel konzultálni és konrét célokat meghatározni.
Ki mondta, hogy az ősz unalmas legyen?

Ki mondta, hogy az ősz unalmas legyen?

Az ősz számos lehetőséget kínál, hogy a gyerekek számára izgalmassá és élvezetessé tegyük ezt az évszakot. Összegyűjtöttem néhány ötletet, amelyek segítenek felfedezni az ősz szépségeit és kihasználni az évszak sajátosságait a családi élmények során.
Végzetes mondatok a gyereknevelésben!

Végzetes mondatok a gyereknevelésben!

Vannak olyan végzetes mondatok, amit a szülők később megbánnak. Van pár ismétlődő dolog, amit ha gyakran mondunk gyerekeinknek, akkor azzal akár hosszú távon nehezítjük meg a gyerek és a magunk életét is.- Novák Ferenc pedagógiai viselkedéskutató​ írása.
Ugrás az oldal tetejére