Jelenlegi hely

MENNYI A HELYES ZSÍR SZÁZALÉK A TESTBEN?

Főleg most, az évfordulón, sokan küzdünk plusz kilókkal. Az ünnepek alatt gyakran kényeztettük magunkat, készítettünk egy-egy édességet, egy szendvicset és egyéb finomságokat fogyasztottunk. Általában azzal az elhatározással vágunk bele az új évbe, hogy végre teszünk valamit a testünkön lévő zsírpárnákkal.

Egy ilyen döntés viszont szép - miért vágunk bele ezel az új évbe? Csak azért, mert a körülöttünk lévő emberek ilyen kötelezettséget vállalnak? Ha ez a kívánság nincs a szívünkben, és tényleg nem akarunk semmit megváltoztatni, akkor kudarcra van ítélve.

A fotó forrása: anyaivanova / Shutterstock.com

Honnan tudod, hogy ideje elkezdeni a fogyást?

A szervezetünk számára fontos alapvető tápanyagok a cukrok, zsírok és fehérjék. Mindegyikre szükségünk van, de a mennyiségük fontos. Étrendünk legyen kiegyensúlyozott, és 25-30%-a zsírokból, 15%-a fehérjéből és 60%-a szénhidrátból álljon.

Az egyik mutató, hogy valóban el kell kezdened valamit, az a zsír mennyisége a testedben. Megfelelő mennyisége rendkívül fontos szervezetünk számára, hiszen zsírra van szükségünk az egészséges fejlődéshez.

Testünk minden sejtje tartalmazza, ráadásul a zsír az energiaraktárunk, véd bizonyos szerveket, része a hormonoknak, lehetővé teszi az A-, D-, E- és K-vitamin felszívódását. Az egészséges megjelenés a testzsírtól is függ, azt a hajnak és a körmöknek is szüksége van, amit nélküle letörnének. A zsírszövet hőszabályozó funkciót is ellát, megóv minket a kellemetlen hidegtől.

Tudta, hogy a zsírszövetnek köszönhetően akár rövid ideig is kibírjuk evés nélkül? Ha ilyenkor hiányozna a zsírszövet, az izmok és más fehérjék azonnal lebomlanak.

Zsír nélkül tehát nem lehet, de ugyanakkor nem szabad túl sok. A testzsír és az izomtömeg százalékos aránya a nemtől és a sportág típusától függően változik, a zsírszövet átlagos kiterjedése férfiaknál 10-20%, nőknél magasabb, 18-28%. Az életkor előrehaladtával aránya növekszik.

Akkor kezdünk beszélni a zsír magas százalékáról, amely szívbetegségekhez, keringési rendszerhez, elhízáshoz és egyéb problémákhoz vezethet, amikor a testzsír mennyisége meghaladja a 25%-ot a férfiaknál és a 32%-ot a nőknél. Oda kell figyelni a minimális zsírmennyiségre, ez nem eshet 5% alá férfiaknál, nőknél 12% alá.

A fotó forrása: smspsy / Shutterstock.com

Hogyan lehet elérni az optimális zsírszázalékot a szervezetben?

Mindannyian egyediek vagyunk, testünk vízből, zsírból, fehérjéből, cukrokból és ásványi anyagokból áll, de ezek mennyisége mindegyikünknél eltérő. Amikor zavar a szervezetben a zsírszegénység, a megoldás a nagyobb mennyiségű táplálék lesz, amelyben a telítetlen zsíros zsírokat fogja kombinálni, amelyeket például magvakban és diófélékben talál meg minőségi zsírokkal.

De ha túl sok zsír van a szervezetben, ideje elkezdeni megszabadulni tőle. Mit szólnál, ha csökkentené a szénhidrátbevitelt, hogy a szervezet máshonnan kezdjen el energiát venni, jelen esetben a zsírraktárakból? Azt az állapotot, amikor a szervezet saját zsírraktárait kezdi felhasználni szénhidrát helyett energiaként, ketózisnak nevezik.

A ketózis gyakran fogyással jár, de ideje növelni a fehérjebevitelt, hogy az izmok ne fogyjanak, fogyasszon  el minden nap nagy adag engedélyezett zöldséget (avokádó és dió), amely rostokkal és egészséges zsírokkal, például minőségi olajokkal látja el a szervezetet.

Szponzorált tartalom

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Könyvajánló kamaszoknak: Holden Rose és a Lapátos fickó

Könyvajánló kamaszoknak: Holden Rose és a Lapátos fickó

A debreceni Ünnepi Könyvhét valamint új könyvsorozatának első kötetének megjelenése miatt látogatott el Debrecenbe Kovács Attila avagy Holden Rose. Vele beszélgettünk gyerekekről, motívációról, és nem utolsó sorban kamaszoknak szóló 10 pluszos könyvéről, a Lapátos fickóról.
Ti ünneplitek még a pedagógusnapot?

Ugye ti is ünneplitek még a pedagógusnapot?

Idén 70 éve, pontosan 1952 június 7-e óta ünnepeljük Magyarországon június első vasárnapján a Pedagógusnapot. Belépünk az óvoda ajtaján és akár évtizedekig elkísérnek minket, velünk vannak, míg tanulunk. Sőt, sokszor tovább. Köszönjük!
Mese csecsemőkortól: napi tizenöt perc felolvasás akár két év előnyt jelenthet?

Mese csecsemőkortól: napi tizenöt perc felolvasás akár két év előnyt jelenthet?

Tapasztalatok szerint már az anyuka hasában lévő magzatnak is érdemes verseket olvasni. Az itt hallott ritmusokkal, később az adott korosztály számára készült könyvek segítségével akár másfél-két év előnyre is szert tehetnek a gyerekek az iskola első évére kortársaikhoz képest.
Nyáron is tanuljon a gyerek?

Nyáron is tanuljon a gyerek?

Buta kérdés, igaz? Hiszen iskolaidőben sem tanul! Titkos (és aljas de jó szándékkal vezérelt) szülői trükkök, praktikák az észrevétlen nyári tanuláshoz nem csak szülőknek.
Ugrás az oldal tetejére