Jelenlegi hely

Öröm legyen a tanulás! Interjú Kárpáti Anikóval

Kárpáti Anikót, a Vadvirág Alapítvány szakmai igazgatóját, a Tanulás Könnyítő Program megalkotóját kérdeztük arról, hogy a TKP módszere, miként tudja segíteni a gyerekek tanulását.


A Tanulás Könnyítő Program kapcsán kiemelten hangsúlyozzátok, hogy itt örömmel tanulnak a gyerekek. Miért tartjátok ezt ennyire fontosnak?

Erre a nagyon egyszerű válaszom az, hogy: amit szívesen csinál, gyakorol a gyermek, abban egyre jobb lesz. Óriási dolog, ha a tanuláshoz is így áll hozzá!

Manapság sokat emlegetett probléma, hogy még a jó tanuló gyerekek is motiválatlanok, nem igazán szeretnek tanulni. Hogy látod, mi ennek az oka?

Nagyon sokat vagyok különböző korosztályú gyerekek között, folyamatosan figyelem őket, beszélgetek velük, és egy általam kidolgozott kérdőív segítségével megvizsgálom a tanuláshoz kapcsolódó érzelmeiket is. Az eredmény sajnos lesújtó, a gyerekek többsége rengeteg negatív élményt társít a tanuláshoz.

Miért és hogyan alakulhatott ez így?

A gyerekek nagy része az iskolai számonkérés során azt éli meg, hogy a tanár arra kíváncsi, mit nem tud. Már a tanulási folyamat során is a hibáikkal szembesítik őket. Úgy érzik, sosem tanulnak eleget.... Unalmasnak és fárasztónak tartják a több órás tanórai figyelést és egy helyben ülést. Azt gondolják, hogy csak akkor tanulnak, ha tankönyv fölé görnyedve magolnak!

Ha ekkora a baj, akkor a TKP módszerével hogyan tudtok segíteni?

A TKP foglalkozásokon olyan helyzetbe hozzuk az ovisokat, kisiskolásokat, ahol saját tevékenység, élmény alapján, aktív mozgás közben tapasztalhatják meg mindazt, amit egy ovis jó ha tud mire suliba megy, illetve amit az iskolában is tanulnak. Felszabadultan gyakorolhatnak, kipróbálhatják magukat, bátran kérdezhetnek a gyerekek egymástól, vagy a TKP oktatótól. Saját ütemben haladva, mindenki igyekszik a legjobbat kihozni magából, egymásból és mindig annak örülünk, ami sikerült! Ilyen légkörben rendkívüli módon fejlődik a gyermek személyisége, énképe, a tanulással kapcsolatos kompetencia érzése, a tanulási motivációja és nem utolsó sorban a képességeik.  

Mi a helyzet a kamaszokkal, nekik, hogyan tudtok segíteni?

A kamaszoknál már kicsit összetettebb a helyzet, hiszen sokkal több időt töltöttek az iskolarendszerében, viszont sokkal jobban tudunk építeni a tudatosságukra.

Kamaszok és a tudatosság nem a leggyakrabban használt jelző! Ezt hogy csináljátok?

A TKP motivációs és tanulási stratégia kurzusunkon az első és egyik legfontosabb lépés, hogy megvizsgáljuk a tanuláshoz fűződő érzelmeiket, és azt is, miért alakultak ezek így.

Újra értelmezzük a TANULÁS fogalmát, mert a legtöbb kamasz a magolást érti alatta. Egy újabb kérdőív segítségével, a gyerekek képet kapnak arról, hogy melyik tanulási forma áll hozzájuk a legközelebb, majd megismerik a legfőbb tanulási stratégiákat. Sok saját élmény és megtapasztalás után kiválasztják a számukra legszimpatikusabb tanulási technikákat. Rendkívül vidám helyzetekben gyakoroljuk a sikeres felelésre való felkészülést, akár  "vészhelyzetben" is (pl.: tanóra előtt)! Minden TKP foglalkozáson lehetőség van arra, hogy megosszák velünk a tanuláshoz kapcsolódó kudarcaikat, sikereiket.

Hogyan jelentkezhetnek hozzátok az érdeklődők?

Legegyszerűbben a honlapunkon található jelentkezési lap kitöltésével és az alábbi elérhetőségen: Jelentkezés TKP - foglalkozásra

Vadvirág Alapítvány

7400 Kaposvár, Németh István fasor 27.      
Telefon: 20 920-6158 

TKP Központ

7400 Kaposvár, Fő u. 57.
Telefon::20 279-1085

tkp@vadviragalapitvany.hu  

Szakmai igazgató:
Kárpáti Anikó
karpati.aniko@vadviragalapitvany.hu 

Facebook elérhetőség: https://www.facebook.com/tanulaskonnyito/

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!